כמה מז”חים יש בחיפה?

קחו לדגמה מכון לשטיפת מכוניות. בכדי לחסוך במים נעשה שימוש חוזר במי השטיפה המסוחררים על-ידי משאבות. במקרה של תקלה, עקב השאיבה עולה הלחץ ומי השטיפה עלולים לחדור למערכת מי השתייה העירונית. בכדי למנוע מקרה מסוג זה נקבעו בתקנות בריאות העם המקרים בהם יש להתקין מז"ח (מונע זרימה חוזרת – אביזר ברשת אספקת מים אשר תפקידו למנוע קשר פיזי בין מערכת מים שאינם מיועדים לשתייה לבין כזו שכן). על אביזרים אלו להיות מותקנים על-ידי מתקין מוסמך ולהיות מאושרים על-ידי משרד הבריאות.

mazach.jpg

בשנים האחרונות התרחשו בארץ מספר זיהומים עקב אי התקנת מז"ח או עקב תקלה בו. להלן מספר דוגמאות בודדות:

  • מתקן שטיפת מכוניות בתחנת הדלק עמיעוז (12/2007).
  • אזור תעשיה ברקן (11/2007) – חדירת חומרים כימיים ממפעל פלסטיק.
  • אזור תעשיה ציפורית (09/2007) – חדירת מי כיבוי אש (קצף).
  • מושב תקומה (08/2007) – חדירת 1,500 ליטר פורמלין.
  • מושב חרות (06/2007) – חדירת חומרי הדברה.

בדוח שפורסם לפני כשבוע התייחס מבקר המדינה לנושא "פעולות  הרשויות המקומיות להבטחת איכות מי השתייה המסופקים בתחומן". במסגרת הביקורת התייחס המבקר לנושא המז"חים בחלק מהרשויות בינהן חיפה (גם חולון, ת"א, באר שבע ועוד). וכך כתב:

בתחום השיפוט של עיריית חיפה פועלים כ-3,500 עסקים טעוני רישוי החייבים על פי התקנות להתקין מז"ח. נמצא כי לעיריית חיפה אין נתונים באשר למספר העסקים מקרב העסקים הללו שהותקן בהם מז"ח כנדרש או שקיבלו ממשרד הבריאות פטור מהתקנתו. חוסר במידע כאמור מונע ממנה למלא כראוי את תפקידיה כספק מים וכרשות רישוי לעניין התקנת מז"ח.

 3,500!!! בתשובת העירייה למבקר במדינה מיולי 2008 נמסר:

באפריל 2008 החל אגף המים שלה להכין בסיס נתונים מעודכן על אודות עסקים המחויבים בהתקנת מז"ח באמצעות רשימות מרוכזות שנמסרו לו מהמחלקה לרישוי עסקים, וכי האגף פנה לכל בעלי העסקים הפרטיים בדרישה להעביר אליו אישורים ואסמכתאות על התקנת מז"ח.

מה המצב לאחר שחלפה שנה מאז החלה העירייה להכין את בסיס הנתונים? ממשרד דובר העירייה נמסר:

בבדיקה מעמיקה שנערכה ע"י העירייה מעלה כי בחיפה כ- 800  עסקים אשר נדרשים להתקין מז"ח. הנתון בדבר 3000 עסקים נמסר על ידי העירייה לאחר בדיקה ראשונית עוד בטרם היה בידיה בסיס נתונים מעודכן. מאז מתן התשובה למבקר המדינה הוכנה ע"י העירייה והותקנה תוכנת מעקב אחר דיווח תקינות מזח"ים. מופו ומוינו כל החייבים במז"ח ע"פ חוק. כ- 500  חייבי מז"ח ע"פ חוק השלימו עד עתה את כל דרישות החוק לרבות אישורי התקנה, אישור בודק מוסמך. בימים אלה עוסק אגף המים בעדכון יתרת החייבים במז"חים.

פער כזה של מאות מקרים לא סוגרים בזמן קצר וללא ספק יש התקדמות. יחד עם זאת מדובר באיכות מי השתייה העירוניים ויש להחיש את הטיפול בנושא. מדובר בעיקר בפעולה מנהלית של קבלת האישורים מבעלי העסקים ופעולות אכיפה ולא בפעולות אקטיביות של אגף המים. אמשיך לעקוב.

0 תגובות בנושא “כמה מז”חים יש בחיפה?

  1. חלמאות.
    ההתייחסות למים בארץ זוועתית.

    אני זוכר מהטיול בניו זילנד את היחס שם למים.
    וזו מדינה מבורכת מים מעין כמוה.

    ועדיין הם חוסכים כל טיפה ומתייחסים למשאבים שלהם בחסכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *