עסקים בישראל צומחים ברשת – לא בטוח שככה

שלשום פורסם בהרחבה מיזם בשם "עסקים בישראל צומחים ברשת" שמובילים גוגל, משרד התמ"ת, webydo ומספר גורמים נוספים, לעידוד עסקים קטנים לפתיחת אתר אינטרנט. במסגרת המיזם מוצע ל- 20,000 עסקים להקים אתר על-גבי פלטפורמה של חברת webydo, לקבל שם מתחם, כרטיסי ביקור ושאר תופינים. כל זאת בחינם למשך השנה הראשונה. למען הגילוי הנאות אזכיר כי אני חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי המנהל את מרשם שמות המתחם הישראלי ואם אכן ירשמו עוד 20,000 שמות מתחם חדשים השנה זה בהחלט יהיה נחמד ויעזור לנו להמשיך ולפעול למען קהילת האינטרנט בארץ. שלא תבינו לא נכון, אני לגמרי בעד שעסקים קטנים, וגם גדולים, יפתחו אתרי אינטרנט וירשמו שמות מתחם אבל המיזם הזה נראה לי קצת מוזר.

מערכת סגורה וקיניינית – המערכת המוצעת לבניית האתרים של חברת webydo היא גן סגור. מהרגע שנכנסתם אליו אתם כבולים. למערכת יש אוסף מסוים של יכולות, רציתם משהו אחר או נוסף – אין. רוצים לעבור עם אותה מערכת לספק אחר – אי אפשר. למעשה יש לא מעט חברות המציעות שרותים דומים כגון דפי זהב או לייבסיטי. האחרונה כבר קפצה על הגל ועכשיו היא מפרסמת את שירותיה אלו בגוגל, איך לא, תחת מילות החיפוש של הפרויקט "צומחים ברשת".

ייצוא התכנים – סממן נוסף של הגן הסגור הוא אי היכולת לייצא את התכנים שהכנסתם ולעבור למערכת אחרת. שאלתי את נציגת השרות של המיזם האם המערכת תומכת בייצוא המידע שלי בפורמט פתוח? ותשובתה היתה כי "אוכל לקבל את קוד האתר על גבי דיסק מה שחשוב לציין שמערכת ניהול התוכן תחסם בפנייך. והמערכת היא לא בפורמט פתוח". אני מבין כי אוכל לקבל את קוד ה- html של הדפים שלי  אבל את כל העיצוב והגרפיקה לא. זה מעביר אותנו לנושא הזכויות.

זכויות יוצרים – חשוב להציץ בתנאים וההגבלות של הפרוייקט ובמיוחד בסעיף 5 בו רשום כך:

מלוא זכויות היוצרים והקניין הרוחני בעיצוב המערכת ובכל תוכנה, יישום, קוד מחשב, קובץ גרפי, טקסט וכל חומר אחר הכלול בה – הינן של הספק בלבד.

מה זה אומר? על פניו הם אומרים שהכל שייך להם, אולי אפילו התכנים אותם אתם מעלים. בכל מקרה ברור כי מדובר על העיצובים והקבצים הגרפיים כך שלא תוכלו לקחת את האתר שהקמתם לעבור למקום אחר.

מה קורה אחרי שנה – השנה הראשונה היא כאמור ללא כל תשלום. החל מהשנה השנייה, התשלום הינו 65 ש"ח + מע"מ לחודש ללא התחייבות. עבור שם המתחם תחוייבו בסך של 80 ש"ח לשנה לפחות. כפי שכבר כתבתי מדובר בגן סגור ולכן אם תחליטו שאין ברצונכם להמשיך עם השרות הזה ולעבור לשרות אחר תצטרכו למעשה להתחיל את בניית האתר מחדש. חשוב גם לציין כי קיימת תחרות ברישום שמות מתחם ישראליים ואם תבדקו את דף הרשמים המוסמכים על-ידי איגוד האינטרנט הישראלי תגלו שכל הרשמים הישראליים רושמים שמות מתחם במחירים נמוכים יותר! נקודת אור אחת היא ששם המתחם נרשם על שמכם ולא על שם הספק כך שתמיד תוכלו להפנות אותו למקום אחר, אתם בשליטה עליו.

קישורי קידום אתרים – על-פי התנאים של השרות "הספק רשאי להוסיף בתחתית האתר שלך שורה או לוגו (לרבות לוגו של הספק) שיקושרו למיקום מסוים ברשת שיבחר הספק. הספק לא מחויב להסיר קישור זה והוא רשאי לשנות את עיצובו ואת המקום אליו הוא מפנה בכל זמן". כלומר בהחלט ייתכן שבאתר שתקימו במערכת ישתלו קישורי קידום אתרים של הספק או של אחרים. ככל שאני חושב על זה נראה לי כי המערכת הזו תהפוך מהר מאד לשדה פעולה של מקדמי אתרים אשר יפתחו אתרים מהר ובזול.

תחרות בבוני אתרים – כל עוד חברות מסחריות פועלות במיזם הזה זה בסדר אך יש גם חסות ממשלתית. על-פי דהמרקר משרד התמ"ת לא משקיע כסף ישירות בפרוייקט אך הוא כן שותף לה. יש בעיה לא קטנה כאשר הממשלה מתחרה בעסקים. בוני האתרים הם בדיוק אותם עסקים המעסיקים מספר אנשים קטן ואותם בדיוק רוצה משרד התמ"ת לקדם. על הבעיה הרחיבה רויטל סלומון.

סיסמאות – אחד הפרויקטים שהצעתי לקיים באיגוד האינטרנט עוסק בסברה לבעלי אתרים בנושא שמירת סיסמאות המשתמשים. כפי שידוע לכולם אנשים נוטים להשתמש בסיסמה אחת בשירותים רבים וכאשר במקרה נפרץ אחד מהם ורשימת המשתמשים והסיסמאות נגנבת, מיד המשתמשים חשופים לצרות גם בשרותים אחרים. מסיבה זו אסור שהסיסמאות תשמרנה באתרי אינטרנט באופן כזה המאפשר את שחזורן ויש שיטות שונות לעשות זאת. למידע נוסף בנושא ולבדיקה האם נגנבו לכם סיסמאות גשו לאתר הזה. השרות הזה בודק מספר רב של בסיסי נתונים כולל אלו שנחשפו לאחרונה בישראל.

טוב, אז למה אני מספר לכם את זה? השרות של המיזם שומר את הסיסמאות של המשתמשים בדיוק בצורה הבעייתית, כלומר באופן הניתן לשחזור. איך אני יודע את זה? נרשמתי לשרות ומיד לחצתי על הקישור של "שכחתי סיסמה". מה עושה הדיבוק השרות? שולח לי מיד בדוא"ל את הסיסמה שלי – בדיוק מה שאסור לעשות.

לסיכום אני ממליץ לבעלי עסקים השוקלים להשתמש בשרותי המיזם הזה לבחון היטב את האפשרויות העומדות לרשותם – בתשלום או בחינם.

14 תגובות בנושא “עסקים בישראל צומחים ברשת – לא בטוח שככה

  1. אל זה כבר נאמרו שני דברים:
    האחד – פריירים לא מתים רק מתחלפים. ז"א מי שטמבל מספיק ולא יודע לצעוד לבד ברשת – שיבושם לו
    השני – לוביסטים עדיין פעילים במרץ במשרדי הממשלה השונים.

  2. פינגבאק: עסקים בישראל צומחים ברשת, וכיצד חברות מסחריות מנסות לפגוע בעסקים קטנים בחסות משרד התמ"ת | תומר כהן דוט קום

  3. פינגבאק: בכדי לשנות סיסמה יש למחוק את האתר | אלעד בבלוגלי

  4. אני חייב להגיד שזה נשמע לי לא חוקי. אם למישהו יש סבלנות, אפילו איום בבג"ץ יגמור לתמ"ת להרחיב את הפרוייקט לספקים נוספים.

      • מתחזים למה?!
        לפרוייקט שמתחזה להיות ממשלתי, ובחסות המדינה מבזבז עשרות מיליוני שקלים מהמיסים שלנו כדי לממן את השיווק של חברת בניית אתרים פרטית?

        • דוד,
          ראשית, היה ראוי שלמע הגילוי הנאות תכתוב שאתה אחד מהעומדים מאחורי האתר המדובר.
          שנית, כאשר אתה משתמש בעיצוב דומה מאד, בשם דומה מאד, שם מתחם דומה וגם במלל דומה אז זה נראה אותו הדבר והגולש התמים עלול לטעות ולחשוב שהאתר שלך הוא האתר "המקורי".

          כל זה לא קשור בכלל לטענה הנכונה או לא של בזבוז מליוני שקלים מכספי המיסים. אגב, נדמה לי שאתה טועה.

          • אז מי שילם על שלטי החוצות ברחבי גוש דן?
            מי משלם לוובידו כדי שהם יחלקו בחינם התחייבות לאתר ולדומיין?
            מי משלם לרשות הדואר על כל מעטפות הפרסומות שהם שולחים בחינם?
            מי משלם לבית דפוס שהסכים להדפיס בחינם כרטיסי ביקור לעשרות אלפי עסקים בישראל כולל משלוח של הכרטיסים עד הבית?
            אם נדמה לך שזה לא יוצא מהכיס של המדינה.. אממ סליחה – מהכיס שלך, אז אתה טועה.

            וכן, אני חלק מהרעיון לרכב על אותם ביטויים ולהשיג לידים לבניית אתרים.
            בשלושת החודשים האחרונים קיבלתי יותר פניות ממה שמקבלים עשרת המקומות הראשונית בביטוי "בניית אתרים", או יותר ממה שקיבלתי אחרי קמפיינים יקרים מאוד באדוורדס, אחרי שכל החברות הגדולות מוכנות לשלם סכומים מוגזמים מאוד לכל קליק, עד שכבר לא משתלם להופיע בממומן ב"בניית אתרים".

  5. "מה שאסור לעשות" תכנת מיילמן שולחת את הסיסמא כטקסט, ועוד לא באה משטרה.

    אבטחה זה עניין של איזון, לשלוח ססמא במייל זו החלטה לגיטימית וסבירה. אין נכון או לא נכון בדברים האלו.

  6. צריך מישהו שיחדיר שם למעלה את נושא הקוד הפתוח.
    היה מרענן לראות איך בפרוייקט "ממשל זמין" השתמשו בדרופל.
    למה לא השתמשו בוורדפרס בפרוייקט זה?
    האם יש פה עניין של "הון ושלטון" ?

  7. פינגבאק: חינם: אתר לעסק שלך כעמוד בפייסבוק | איתי נתנאל

  8. גם אם הכוונה שלהם טובה – הבצוע פשוט לא טוב וזה בלשון המעטה.

    אי אפשר לקיים שום קשר יעיל עם התמיכה

    המערכת עוברת ששינויים והם לא זולגים נכון ללקוחות (צריך למחוק הסטוריה של הדפדפן).
    כפתור PUBLISH נעלם, אין גישה ל-צ'אט אבל אימיילים של ה- SUPPORT מפנים אותך ל- צ'אט

    ל- SUPPORT אין טלפון ולכן צריך לשלוח מייל כשהתשובות מגיעות אחרי 24/48 שעות. מי יכול לעבוד כך ? פשוט אסון.

    בשלבים הראשונים חשבתי שאני עוזר ושוחחתי איתם (בדרך לא דרך מצאתי את הטלפון שלהם …) על הבעיות שאני חווה עם המערכת. בשלב מסוים כנראה הקפצתי למישהו את הפיוז והוא מספר לי שסיימתי את זמן התמיכה … הייתי מאוד מופתע – הסברתי לו שעד היום אני זה שנתתי תמיכה …. על איזה תמיכה הוא מדבר … קבלתי תשובה כמו שאתם קבלתם תשובה

    פשוט לא ראוי !!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *