שני בלוגרים נתבעים לשלם חצי מליון ש"ח כל אחד

לפני זמן מה כתבתי על תופעת ה- SLAPP בה גופים גדולים וחזקים מאיימים בתביעה על קבוצות או יחידים שאין להם זמן או יכולת כלכלית להתגונן, וכך אותם גופים מצליחים לעיתים למנוע פרסומים מביכים. הדברים נכתבו, בין השאר, בעקבות המקרה של הבלוגר ייגרמאייסטר אשר נתבע על-ידי אתר One בסכום העגול של שני מליון ש"ח. מאז נראה כי הסכר מעט נפרץ ומספר איומי התביעה כנגד בלוגרים עלה וכן עלה סכום התביעה. רק השבוע היו שני מקרים שאני יודע אליהם.

law-1

הראשון קרה ממש כאן אצלנו בבלוגלי. מדובר בנושא עיסקי בו דרשה חברה גדולה ומוכרת (קבוצה של עשרות מיליונים) מחברה זעירה יחסית להסיר מאחד הבלוגים שלה מספר תכנים. זאת בנוסף לפיצוי הכספי הגדול. החברה החליטה, בעיקר מחוסר רצון לבזבז זמן ואנרגיה, להסיר את הבלוג לגמרי.

yaky-1

המקרה השני גם הוא קשור לבלוגלי אבל ממש בעקיפין. בפברואר 2007 פתח יקי בז'ה בבלוגלי בלוג בשם מרחב-ווטש. הבלוג עסק "בהתחקות אחר מעלליהם של חבר המועצה אמנון מרחב ונבחרי ציבור אחרים במודיעין-מכבים-רעות הלוקים במרחביזם". תוך מספר חודשים צבר הבלוג פופלריות ויקי החליט לעבור לבלוג עצמאי. היום שלח לי יקי הודעה ובה סיפר כי קיבל איום בתביעת לשון הרע ובקשה לתשלום פיצוי בסך חצי מליון ש"ח "מבכיר במטה של אמנון מרחב (יועץ תקשורת שלו בשכר, מר איציק גרפל)". מדובר בסכסוכים ומחלוקות הנמשכים לאורך זמן בבלוג של יקי, בפורומים שונים וכן באתר מקומי. אין לי יכולת כמובן לקרוא את הררי המלל הכתובים שם ולנסות להבין מה בכלל קורה שם אבל מקריאת שני הפוסטים המוזכרים במכתב התביעה לא נראה לי שיש כאן קייס (ואני לא עו"ד). על המקרה גם אצל דבורית שרגל. בין השאר, יקי כתב לי:

מתחילת הבלוג עוד בבלוגלי קיבלתי החלטה שאני אעמוד באופן מלא מאחורי דברי ולא אסתתר מאחורי זהות אנונימית

נכון לזמן כתיבת שורות אלו הפוסטים המדוברים לא ירדו ואני מקווה שיקי לא יפגע בעקבות כך.

יש לי הרגשה, כי מי שמאיים בתביעה על-סך חצי מיליון ש"ח בגין לשון הרע, דומה למי שצועק "תחזיקו אותי, תחזיקו אותי". כפי שכתבתי, אני לא משפטן, אבל למיטב הבנתי, בכדי לתבוע סכום כזה יש להוכיח נזק בסכום זה, בהחלט לא פשוט (ללא הוכחת נזק ניתן לתבוע עד 50,000 ש"ח). ללא כל קשר, כאשר כותבים "דרישה להסרת שני בלוגים" ומתכוונים לשני פוסטים, נוצר הרושם כי הכותב איננו מתמצא כל-כך בתחום.

0 תגובות בנושא “שני בלוגרים נתבעים לשלם חצי מליון ש"ח כל אחד

  1. אלעד, תודה על הפוסט המעניין. אגב, כל מי שקרא את הפוסטים המדוברים (בכלל זה גם משפטנים) שותף לדעתך שאין שם שום בסיס לתביעת דיבה.

    עקבתי אחר הקישורים למונח SLAPP אליו התייחסת, שהובילו להגדרה להלן ע"י ויקיפדיה:

    A Strategic Lawsuit Against Public Participation ("SLAPP") is litigation intended to intimidate and silence critics or opponents by burdening them with the cost of a legal defense so that they abandon their criticism or opposition.

    בתרגום חופשי לעברית: SLAPP, ראשי תיבות של תביעה אסטרטגית נגד השתתפות ציבורית זו תביעה המיועדת להפחיד, לאיים ולהשתיק מבקרים או יריבים על ידי העמסתם עם עלות הגנה משפטית שתגרום להם לנטוש את הביקורת או ההתנגדות שלהם.

    זה אכן נשמע כמו תיאור מדוייק של התביעה לחצי מיליון ש"ח מהבכיר במטה מרחב, וזה תואם תיאורים ממטה מרחב שהביאו מגיבים "יודעי דבר" בתגובות בבלוג.

    השמועה האחרונה אומרת שלאחר דיונים קדחתניים במטה מרחב במהלך השבת, היועץ הנ"ל פוטר. בימים הקרובים נלמד אם זה באמת כך או שמא מדובר רק בספין לתקשורת כדי לסבר את האוזן ולהסיט מהם את האש. אפרופו, שמה של חברת ניהול הקמפיינים ששכר מרחב היא "ספין"…

  2. יקי, באחד הטורים שלי ניסיתי לעברת את ראשי התיבות של SLAPP וזה מה שיצא לי:

    תביעות מן הסוג הזה נקראות SLAPP כאשר התרגום שאני יכול להציע לראשי התיבות באנגלית הוא 'תביעה אסטרטגית נגד המעורבות (הציבורית) – תאנ"ה'.

    אישית ממש מצער אותי לשמוע על פעם נוספת שבה מנסים לסגור בלוג באיומי תביעה בסכום אסטרונומי עבור הבלוגר.

  3. לדברי עיתונאים שעמדו בקשר עם מטה מרחב היום מסתבר כי לשמועה כי היועץ פוטר אין רגליים, והוא ממשיך לתפקד שם במרץ.

  4. אלעד, אתה חוסם פינגים וטרקבקים?

    פרסמתי התייחסות נרחבת לפוסט שלך ולהתגייסות קהילת הבלוגרים כאן:
    http://watch.modiin.us/?p=183

    בוריס, תודה על ההזדהות.

    נראה לי שנצטרך להתמיד עם הגרסה האנגלית של SLAPP.

    שמחתי לראות את הפרסום שלך בנושא:
    http://computers.walla.co.il/?w=/4002/1291542

    הבוקר זה פורסם גם בעיתון "הארץ":
    http://www.haaretz.co.il/captain/spages/989438.html

  5. פינגבאק: [BLOCKED BY STBV] מודיעין-ווטש

  6. השבוע החולף סיפק בידי הזדמנות להשוות בין מספר ההפניות שקיבלתי בבלוגים השונים שפרסמו על תביעת החצי מיליון ש"ח מיועץ התקשורת של מועמד לראשות עיריית מודיעין, לבין מספר ההפניות שקיבלתי מפרסום על הפרשה ב"הארץ" קפטן אינטרנט.

    המסקנות בהחלט מעניינות. כנסו, כנסו:
    http://watch.modiin.us/?p=185

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *