מי שלא קרא את החלק הראשון והשני של הפוסט הזה מומלץ לו להתחיל שם.
בפוסט הקודם הצגתי תמונה מתוך האתר של wordpress.org ובה הוצגה מאמר בנושא אסבסט, קישורים לעוד מאמרים וכן פרסומות של גוגל. מדובר באירוע היסטורי שפקד את קהילת וורדפרס הבינלאומית.
לקראת סוף חודש מרץ 2005 הועלתה בפורום התמיכה של וורדפרס תמיהה לגבי עמוד מאמרים באתר. הסתבר כי Matt Mullenweg, האבא של וורדפרס, החליט להציב מעל 150,000 מאמרים תחת הדומיין של וורדפרס. המאמרים כוונו עבור מודעות יקרות של גוגל אדסנס. באותה תקופה היה לאתר דרוג גבוה בגוגל – 8 (דרך אגב היום הדרוג הוא 9 מתוך 10). הדרוג הגבוה ניתן בין השאר מכיוון שכל בלוג המבוסס על וורדפרס מציג קישור לאתר.
את המאמרים כמובן לא כתב מאט. הוא השתמש בשרות של חברת hotnacho, שלא קיימת כיום תחת השם הזה, אשר שילמה לכותבים כ- 3$ עבור מאמר בין 300-800 מילים. הלינק לדף המאמרים הוחבא תוך שימוש ב- text-indent: -9000px (הסבר) אשר למעשה מעלים את הכתוב מעיני הגולש אך משאירו לעיני מנועי החיפוש. גוגל מצידם לא ישבו בשקט. ב – 1 באפריל 2005 הורד הדרוג של אתר וורדפרס לאפס. למעשה הוא לא היה קיים יותר בגוגל. הפעולות שנעשו באתר וורדפרס מוגדרות על-ידי גוגל כספאם (צדק עידן בתוגבתו לפוסט הראשון).
מאט, שהיה באותו זמן בחופשה באיטליה, הבין די מהר שהוא עשה טעות ותוך יום יומיים כתב והסביר את המהלך. לא, זו לא היתה מתיחה לראשון באפריל. בקצרה הוא טען שבכדי להחזיק את הפרוייקט נדרש כסף והתרומות לא הספיקו לכך. הוא הבין שטעה והתנצל. כל המאמרים הורדו מהאתר. להלן תקציר דבריו:
I guess the problem with a long piece is many just skim it, and the more words there are the more chance there is for the meaning to be lost. I’ve given a lot of thought to putting things as succintly as possible: Knowing what I knew then, I would probably make the same decision; knowing what I know now I wouldn’t even consider it. Not thinking through all the ramifications was a big mistake. So was not having more community dialog from the beginning, which would have caught this earlier. I am extremely sorry for both, and it won’t happen again. Thank you to everyone who has been so supportive. Amazingly, WordPress has gotten more donations in the last 4 days then it has in the past year — what an incredible community.
בסיכומו של דבר זה היה ארוע מרתק לדעתי. חומר קריאה רב יש בנושא. מי שרוצה כדאי לו להתחיל כאן.
אז בעצם, הכותרת של המאמר צריכה להיות "איך לא לנסות לעשות כסף מקוד פתוח".
בסופו של דבר נכון 😈
קראי את המשפט האחרון בציטוט:
Amazingly, WordPress has gotten more donations in the last 4 days then it has in the past year
השאר זו כמובן היסטוריה – Automattic