מזימת ההוסף וזרוק

אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות כסף ברשת היא להציג פרסומות באתרים ולחכות שמישהו יצפה בן ו/או ילחץ עליהן. נשמע כמובן פשוט אך תנאי הכרחי להצלחה הוא תעבורה גדולה (גדולה מאד) של גולשים באתר. אבל אפשר גם אחרת. במקום להחזיק אתר אחד ותנועת גולשים גדולה, יוצרים הרבה אתרים (עשרות ומאות אלפים) מתוך כוונה כי לכל אחד מהם יכנס מספר קטן של גולשים.

אז מה צריך בשביל להקים אתר?
דבר ראשון צריך שרת אינטרנט. זה לא כל-כך מסובך. תמורת כמה עשרות דולרים בחודש ניתן לשכור שרת אשר יכול לאחסן כמות כמעט בלתי מוגבלת של אתרי אינטרנט קטנים.

דבר שני צריך כתובת יחודית לאתר – שם תחום (Domain name). זו כבר בעיה יותר יקרה. שם תחום עולה בערך 6 דולרים לשנה (בקניה בכמות) ואם דיברנו על עשרות אלפי אתרים דרוש סכום כסף גדול מאד.

מזימת ההוסף וזרוק
אז מה עושים? כאן נכנסת לפעולה מזימת ההוסף וזרוק אשר מטרתה היא לזכות בשמות תחום לזמן קצר של מספר ימים בחינם. המזימה עושה שימוש בימי-החסד, Grace Period, המוענקים לכל אחד אשר קונה שם תחום. ימי-החסד הוא חלון של חמשה ימים אשר בהם מותר לרושם שם התחום החדש להתחרט ולקבל את כספו בחזרה. הכוונה המקורית שם ימי-החסד היתה לאפשר לאדם התמים לתקן טעיות שעשה בזמן הרישום.


איך זה עובד?
הקבוצה היוזמת את המזימה מפקידה תחילה סכום כסף גדול אצל אחת, או יותר, מהחברות העוסקות ברישום שמות תחום (כגון GoDaddy).

בשלב השני הקבוצה רושמת שמות תחום בכמות המתאפשרת מסכום הכסף שהופקד.

כעת, לכל שם מתחם שנרשם, המערכת בונה באופן אוטומטי דף אינטרנט המכיל קישורים לפרסומות הקשורות לשם התחום. נניח כי נרשם שם התחום Israeldoctors.com (האתר הזה אכן קיים ואכן מציג פרסומות!!!). באתר מסוג זה ניתן להציג פרסומות של רופאים בישראל.

כאשר גולש מגיע בצורה כלשהי לאתר ולוחץ על אחד הקישורים, בעל האתר מרוויח כסף!

מה לא בסדר?
במידה ובעל האתר היה אכן קונה את שם התחום הכל היה בסדר. אך בפועל מה שקורה הוא שבעל האתר מנצל את חמשת ימי-החסד ומבטל את הרישום מספר דקות לפני סוף התקופה. שם התחום נמחק והכסף חוזר ללקוח. כלומר הלקוח השתמש בשם התחום, אולי אפילו הרוויח כסף, ולא שילם על השימוש. הכסף המוחזר יכול כעת לשמש לסיבוב נוסף.

המודל העיסקי
איך יודע בעל האתר אלו שמות תחום כדאי לו לשמור? כל עוד הוא מסוגל לייצר הכנסה הגדולה מהרווח האלטרנטיבי של עלות השם כדאי לו לשמור אותו. לדוגמא, אם הריבית שניתן לקבל על הפקדה בבנק היא כ- 6% לשנה, בעל האתר צריך להרוויח לפחות 0.36$ בשנה על השקעה של 6$. כלומר בערך גולש אחד צריך ללחוץ על מודעה אחת במשך שנה וכבר כדאי להחזיק את השם. כל לחיצה נוספת פשוט מכפילה את הרווח.

עד כמה התופעה רווחת?
ב- 31 למרץ 2006 נרשמו בערך 764,700 שמות תחום חדשים בסיומת COM. מתוכם נשארו, אחרי חמשת ימי החסד, רק 61,200 שמות. 92% מכלל השמות שנרשמו בוטלו!!!

המזימה פורסמה על-ידי Bob Parsons המנהל והמייסד של GoDaddy.

(הפוסט הזה פורסם בעבר בבלוג ישן שלי שעובר אט-אט לכאן)

0 תגובות בנושא “מזימת ההוסף וזרוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *