לפני כשנה הודיעה תפוז כי תתחיל לשלם לבלוגרים אצלה על-פי מספר צפיות. לאחר ההודעה כתבתי השוואה בין ההצעה של תפוז לבין הצבת פרסומות גוגל אדסנס. השבוע, עם פרסום הדוחות השנתיים של תפוז, אנחנו זוכים במעט מידע השופך מעט אור על התשלום לבלוגרים. מתוך הדוח (ההדגשות שלי):
בחודש מרץ 2007 החלה החברה לשלם לבלוגרים. מטרתו של המהלך היא לחזק את מעמדה של הבלוגיה כאתר בלוגים מוביל, על ידי שימור נאמנות כותבי בלוגים קיימים והוספת כותבי בלוגים חדשים. למועד פרסום הדו"ח, משלמת החברה סך של 8 ש"ח לכל 1,000 צפיות בבלוג. כתנאי לזכאות לתשלום, צריכים הגולשים להרשם לשירות הבלוגים בתשלום, וכן לעבור סף של 10,000 כניסות לבלוג (80 ש"ח). תפוז הינו פורטל האינטרנט הישראלי הראשון שהציע תשלום לגולשים. בשנת 2007 שילמה החברה לבלוגרים כ- 30 אלפי ₪.
את התשלום הראשון הבלוגרים מקבלים לאחר שצברו 80 ש"ח. הסכום השנתי ששולם בפועל על-ידי תפוז שולם רק למי שעמד בתנאי זה וכך, לכל היותר,שולם כסף ל- 375 בלוגרים ( 30,000/8 ) שהם לא יותר מאחוז מכלל הבלוגרים בתפוז. למעשה, כך אני מניח, שולם כסף לפחות אנשים שהרוויחו יותר משמונים ש"ח כל אחד בשנת 2007. מבדיקה מהירה של מספר הכניסות לבלוגים המופיעים בדף הראשי של בלוגיית תפוז, ונמצאים בקטגוריה של "הרשומות האהובות ביותר", עולה כי מדובר בעשרות אלפי כניסות לכל אחד מהבלוגים (כמובן לא רק בשנת 2007). בסופו של דבר כנראה וישנם אולי 200 בלוגרים שקבלו תשלום – חלקיק האחוז מהכלל.
ועכשיו נחזור לנושא הפרסומות של גוגל אדסנס. ייתכן והבלוגרים המובילים של תפוז להרוויח יותר במידה ויפתחו בלוג עצמאי, לדוגמה על מערכת וורדפרס. כמובן שצריך לזכור שלא כל אחד רוצה להתעסק עם תחזוקת אתר ובלוג, הבלוגרים לא בהכרח כותבים בשביל הכסף ובלוגיית תפוז אולי היא זו שמביאה להם את התנועה שלא היו יכולים לקבל אחרת.
עוד מילה בנושא קשור (ואני לא עו"ד). בעקבות פרשת ייגרגייט עולה כי התשלום לבלוגרים עלול לחשוף את תפוז לסיכון מסויים. מתוך המכתב של One להנהלת תפוז (ההדגשה שלי):
הנה כי כן, הפרסום נעשה על ידכם במטרה לפגוע ולהזיק למרשי, כאשר לדידה של מרשתי פעלתם במשותף ויחד עם עובד מתוסכל שפוטר מעובדתו ופרסום זה הינו חלק ממסע הנקמנות שלו במרשתי ומנהליה וכל כך כבר נאמר "המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים". חמור מכך, אותו עובד שאחראי להבאת המידע לפרסום, כמו יתר כותבי הבלוגים, מקבל מכם תשלום בעבור "עבודתו" זו – שתכליתה השפלת מרשתי ומנהליה והקרבתם על קרנות מזבח הרייטינג.
כלומר תפוז עלולה למצוא את עצמה נושאת באחריות מסויימת לתכנים המפורסמים אצלה על-ידי הבלוגרים שמקבלים תשלום. מתוך הדוח השנתי של תפוז מסתבר גם כי אחד ממנהלי הפורומים שלה (בהתנדבות) תובע להכיר בו כעובד של תפוז. מה יגידו על זה בלוגרים שמקבלים כסף?
בסך הכל, שתי התוכניות די דומות. תפוז מדברים על משהו כמו 2$ לאלף צפיות (היום כבר יותר) – נתון סביר בהחלט במונחי אדסנס. היתרון של תפוז הוא הסכום הנמוך הנדרש כדי לקבל תשלום – 80 ש"ח לעומת 100$. החיסרון הוא באופי המרגיז להחריד של הפרסומות שלהם.
האמת שעקב ירידת ערך הדולר המצב מעט השתנה אבל לדעתי 2$ לאלף צפיות זה החלק הנמוך של אדסנס ולא בהכרח "נתון סביר".
אלעד, הפרשנות שלך מעניינת אבל אני שואל את עצמי אם האחריות על התכנים כתוצאה מתשלום לבלוגרים רלוונטית גם לגבי גוגל. זה נשמע אבסורדי שגוגל יהיו אחראים משפטית על מה שמופיע בבלוג שלא באמת קשור אליהם, ותפוז יכולים לטעון שאין הבדל מהותי בין הפרסומות שלהם לפרסומות של גוגל.
חזי, אני כמובן לא משפטן ואת הטיעון אני שואב מהמכתב של העו"ד של One.
בכל מקרה יש הבדל בין גוגל לבין תפוז שכן תפוז היא זו שמצד אחד מגייסת את המפרסמים, מפעילה את הבלוגיה ולבסוף משלמת לבלוגרים. ללא קשר לנושא התשלום, אבל קשור לנושא האחריות, בתפוז גם מקדמים רשומות בדף הבית ( "בחירת העורך" ) דבר המעיד על עריכה מסויימת.
לבלוג שאני מנהל (mevo.us) היו 5561 כניסות יחודיות והוא הרוויח 21 דולר התוכנית של תפוז אבסורדית ומגוחכת
דווקא בתפוז סופרים צפיות ולא כניסות ייחודיות. גם אם מבקר אחד עשה ריפרש 5 פעמים זה נספר. יחד עם זאת יש להם כמה כללים כגון שלא סופרים מבקרים מחו"ל.
התוכנית של תפוז בהחלט בזויה. אני חושב שרב מי שכותב שם עושה את זה בשביל הכיף ולא בשביל הכסף… אבל זאת רק בדעה שלי.
אם מישהו מחפש להרוויח מצאתי בלוג נחמד לפני כשבוע שמדבר על דרכים לעשות קצת כסף ולחסוך באמצעות האינטרנט.
למי שמעוניין: http://online-money-il.blogspot.com