דומיינים בעברית – לא תמיד מומלץ

חשוב – 24/12/2010במידה ואתם מחפשים מידע בנושא רישום שמות מתחם בעברית על-ידי איגוד האינטרנט ראו מה שכתבתי כאן. הפוסט הזה לא עוסק בדומיינים שרושם איגוד האינטרנט בסיומת co.il אלא בסיומות בעברית שאינן נתמכות בעולם בעולם.

ישנם מספר גורמים בארץ המוכרים דומיינים בעברית (פשוט חפשו בגוגל) אך כעת נכנסה לזירה אחת מרשמות הדומיינים המוסמכות על-ידי איגוד האינטרנט למכירת דומיינים ישראליים – דומיין דה-נט.

שלא תהיה טעות, איגוד האינטרנט אינו תומך בנושא הדומיינים בעברית אלא למעשה מתנגד להם. לפני כשנה פרסם האיגוד נייר עמדה בנושא והבהיר:

השמות המוצעים הללו אינם מוכרים ואינם נגישים במערך השמות הגלובאלי ברשת האינטרנט. הם נרשמים במערכת שמות חלופית, פרטית וקניינית של הגוף המסחרי המציע אותם, ובה בלבד. הגישה אליהם (למשל, גישה לאתר אינטרנט שנבנה תחת שם כזה, או משלוח דוא"ל אליו) יכולה להתבצע רק אם הותקן רכיב תוכנה של אותו גוף מסחרי במחשב המנסה לגשת לשמות מתחם אלה, או אם הגישה לשמות אלה מתבצעת ממחשבים המתחברים לאינטרנט באמצעות ספק אינטרנט שבחר להפנות את משתמשיו למערך שמות חלופי ופרטי שכזה – אך בהחלט לא מכל מקום ברשת.

שמות מתחם כאלה רשומים וקיימים רק בתחומיה של "רשת" פרטית ומצומצמת, הנגישה רק למשתמשיה.

חשוב להדגיש כי ניתן לגלוש לדומיינים האלו רק דרך ספקים התומכים בכך. במידה וספק כזה יפסיק לתמוך בכך, כל המנויים שלו לא יוכלו לגשת לדומיינים. במידה והחברה תפסיק את פעילותה (חס וחלילה) לא קיים מנגנון שיעביר את הדומיינים לרשם אחר כמו המנגנון הקיים באמצעות ICANN או בארץ באמצעות איגוד האינטרנט.

ועכשיו חידה: לאן מובילה הכתובת הבאה – http://xn--6dbfrng4c.xn--9dbq2a?

0 תגובות בנושא “דומיינים בעברית – לא תמיד מומלץ

  1. לא רק שלא מומלץ לקנות את מה שדומיין דה נט מוכרים,זה גובל ברמאות.
    ניסיתי למצוא ולא מצאתי אם כתבת בנושא דומיינים בעברית רשמיים לגמרי כמו כל דומיין מ-ICANN

    לדוגמא אפשר להקליד את המילה מלגזות או המילה מטפל בגוגל ולראות על מה מדובר
    או פשוט להעתיק לדפדפן:
    com.מלגזות
    com.מטפל

  2. גל,
    הדומיינים בעברית שמסתיימים בסיומת com כמו הדוגמאות שציינת הם תיקניים. אני מדבר על שמות דומיין שכולם בעברית כגון: סלקום.קום

    ההבדל בין שני המקרים מוסבר בנייר העמדה של האיגוד שקישרתי אליו למעלה.

  3. אני מבין לפי מה שאתם ממליצים ומציינים באופן מפורש שהחברה הזו הם רמאים?
    ואתה גם טוען שהסיומות לדומיינים מזלגות.com הם כן מומלצות (אגב שים לב איך ההיפוך משנה את משמעות הדומיין הזה – וזה גם מוסבר בנייר העמדה ואת זה לא ציינת!)???

    אז ראשית אני פעיל במזרח הרחוק – זה עובד (למשל דומיינים בסינית עם סיומת בסינית) בכמה מדינות בצורה מצויינת ו ICANN אינו גוף שיכול לקבוע לכולם – כמו לסינים, רוסים, קוריאנים וכו' – הם סה"כ עמותה בקליפורניה.

    שנית האם שמעת על ההגדרה הטכנית בשם punycode?
    ומכיוון שלא ציינת את זה (וזה מן סוג של הטעייה) – כל הדומיינים מהסוגים שלא בעברית – כולל אלו עם הסיומת com net וכו' מבוססים על אותו עיקרון הטכנולוגי של punycode. ולכן הם שני דומיינים מאותו סוג בסיומות שונות. אז איך אחד טוב והשני לא ? – אם זה אותו הדבר?
    ובנוסף
    אם מיקרוסופט, מוזילה וגוגל תומכים בטכנולוגיה הזו של punycode – איך אתה קובע שזה לא טוב? על סמך איזו בדיקה?

    נראה לי שדרושה קצת צניעות… ומקווה בשבילך שלא קראו את זה כמה עו"ד – יש כאן פגיעת לשון הרע די ברורה…. 🙁

  4. יוסי,
    בשום מקום לא ציינתי כי מדובר ברמאות. המגיב הראשון העלה את הנושא מבלי לפרט ובקשתי ממנו הסבר. יחד עם זאת אני בהחלט יכול לראות את הבעיתיות שחברה אשר הינה רשם מוסמך על-ידי איגוד האינטרנט הישראלי לדומיינים ישראליים משווקת דומיינים בעברית אשר לא נתמכים על-ידי האיגוד. מי שלא בודק לעומק עלול להבין שהאיגוד תומך בהם בעוד המצב הוא הפוך.

    לגבי מזלגות.com לא אמרתי שזה מומלץ אלא הפנתי למסמך של האיגוד המסביר את הנושא.

    במדינות שהזכרת אני חושב שמי שמנהל (ולעיתים גם מצנזר) את האינטרנט זהו הממשל. אני מעדיף "עמותה מקליפורניה".

    לגבי punycode, מי אמר שזה לא טוב. יש כאן עניין טכנולוגי ועניין של תקינה. אשאל ככה: מה יקרה במידה ותקנה מדומיין דה-נט את הדומיין יוסי.קום ובעוד חודש ישווקו בעולם באופן תיקני דומיינים בעברית על-ידי איגוד האינטרנט ויוסי אחר ירכוש את הדומיין. מי לדעתך יהיה בבעיה? קרא את הסכם הרישום של החברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *