האם שי טובלי שולח סלאפ לתומר פרסיקו?

"גורו" אחד בשם שי טובלי הגיש תביעת דיבה נגד הבלוגר תומר פרסיקו. טובלי תובע תשלום של 220,000 ש"ח ובנוסף הסרת פוסטים שתומר כתב עליו (כגון זה). קצת רקע על הפרשה ניתן לקרוא בפוסט של תומר אשר מספר על ההתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים שקיבל בתחילת החודש.

פעם נוספת חוזר סיפור של תביעה מסוג מסויים של סלאפ (SLAPP) אשר נועדה להפחיד את הנתבע הנדרש לשלם מחיר כלכלי ונפשי. על-כך נכתב במסגרת הליך משפטי אחר:

המחיר הכלכלי והנפשי הכבד מאד, הכרוך בהתגוננות מפני תביעה אזרחית, הוא היוצר את הפגיעה הקשה של ה-SLAPP בנכונות הציבור ליטול חלק בויכוח הציבורי: מימון הוצאות ההגנה, הסיכון של חיוב בהוצאות ובפיצויים, חוסר הוודאות המלווה את ההליך, משאבי הזמן והנפש הנדרשים לניהול מאבק משפטי, להכנה לדיונים, עוגמת הנפש הכרוכה בחקירות נגדיות, אובדן מוניטין עקב פרסומים על המשפט, הפניית המשאבים האישיים והארגוניים להתמודדות עם התביעה כאשר מדובר בנתבע כזה, ועוד ועוד.

מחיר כלכלי ונפשי כבד מאד זה מעביר אפקט מרתיע ומצנן במעגלים שונים: הוא מרתיע את הנתבע, את המשתתפים האחרים בויכוח המסוים או השוקלים להצטרף אליו, את מי שפועל או שוקל לפעול נגד האינטרסים של התובע בזירות מחלוקת אחרות, ואת הציבור הרחב באופן כללי, שכן המסר אינו עוצר בגבולות הסכסוך המסוים. הציבור הרחב לומד, שההשתתפות בְויכוח ציבורי עלולה לגבות ממנו מחיר כבד. הוא עלול להימנע באופן מוחלט מלהיכנס אל הזירה הציבורית, או להשתתף בויכוח הציבורי בזהירות, בדחילו ורחימו. המשמעות החוקתית של תביעת ה-SLAPP אינה מוגבלת אפוא לנתבע המסוים, אלא פועלת גם על הציבור הרחב.

בעבר כבר כתבתי כי תביעות מסוג SLAPP מדברות בדרך כלל על מקרים של מעורבות חברתית כדוגמת איכות הסביבה אופעילות פוליטית, אך הרעיון דומה גם במקרים אחרים כגון זה.

מה אפשר לעשות ואיך לעזור לתומר?

שתי פעולות חשובות: לתרום ולהפיץ. להגנה משפטית יש מחיר כלכלי העומד בשלב זה, לפי מה שתומר כותב, על אלפי שקלים ולכן הוא מבקש תרומות למימון ההליך. כפתור לתרומות ב- PayPal נמצא בפוסט של תומר (אפשר גם לשלוח המחאה). בין אם ביכולתכם לתרום או לא, חשוב גם להפיץ את סיפור התביעה ואת בקשת התרומות.

גילוי נאות: עו"ד המייצג את תומר הוא קרוב משפחה שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *