על שקיפות באיגוד האינטרנט

באסיפה השנתית האחרונה איגוד האיטרנט עלתה דרישה לשקיפות רבה יותר בדמות הצגת פרוטוקולים של ישיבות הנהלת האיגוד. לא ברור לי למה בחר רימון לוי, נשיא האיגוד, לענות לדרישה בפרוטוקול האסיפה (pdf) האמור לשקף את האסיפה ותו לא אך להלן התייחסותו לנושא:

הנהלת האיגוד קיימה לאחרונה דיון בעניין זה ובין היתר נבדקו הנושאים העולים לרוב לדיון בישיבות ההנהלה. הממצאים העלו מחד כי חלק מן הנושאים העולים לדיון בישיבות ההנהלה ראויים לפרסום וחשוב כי יפורסמו. מאידך, יש נושאים אשר מוטב שלא יפורסמו ברבים, כגון דיונים בנושא עובדים, נותני שירותים וספקים, נושאים תפעוליים ותוכניות אופרטיביות בדבר יצירת קואליציות בתחומים שונים. אלו נושאים שלא ראוי לפרסם אותם ופרסומם אף עשוי להוות פגיעה בפרטיות ולהפריע לפעילות האיגוד. פרסום פרוטוקול שעבר סינון עשוי דווקא להעיד על אי-שקיפות. טרם נתקבלה החלטת מדיניות בעניין זה. נשיא האיגוד ישמח לקבל הצעות מחברי האיגוד בעניין זה ואף להקים פורום חשיבה של חברים שיסייע לגבש את מדיניות האיגוד בעניין זה.

כנראה בזכות העובדה שהתנדבתי לעזור בניהול פורום החברים קבלתי לפני כשבועיים מייל מרימון אשר שאל אותי האם ארצה לקחת חלק באותו "פורום חשיבה" יחד עם עוד שני חברים שהתנדבו. הסכמתי. באחד מימי חג החנוכה נערכה הפגישה אך לצערי שני החברים הנוספים לא הגיעו מסיבות שונות. כך מצאתי את עצמי מנהל דו-שיח עם רימון ועם שוקי פלג, חבר ההנהלה החדש, אשר הצטרף לקראת סוף הפגישה.

רימון ביקש לשמוע את דעתי בנושא פרסום מידע על-ידי האיגוד. דימיתי את המצב הנוכחי למושג מתחום הבקרה – normally closed (ראו לדוגמה במתגים). ברירת המחדל של האיגוד בנוגע לפרסום מידע היא לא לפרסם אלא אם יש סיבה טובה כן לפרסם. הסברתי שלדעתי המצב ההפוך הוא הרצוי (noramlly open) ובו יש לפרסם אלא אם יש סיבה טובה לא לפרסם. רימון לא פסל את הרעיון אך הבהיר כי חשוב לו שיהיה ברור לכולם מהם הדברים אותם לא יפרסמו ואותם יש להגדיר.

לפני הישיבה העביר רימון חומר רקע חשוב (בחלונות חדשים: כאן, כאן, כאן, כאן וכאן). בתור דוגמה די קרובה למקרה של איגוד האינטרנט אפשר לקחת את ארגון ICANN. הארגון מפרסם את מדיניות הפרסום שלו בצורה די ברורה. כאן הגישה היא אכן של normally open (ההדגשה שלי):

ICANN’s Documentary Information Disclosure Policy (DIDP) is intended to ensure that information contained in documents concerning ICANN’s operational activities, and within ICANN’s possession, custody, or control, is made available to the public unless there is a compelling reason for confidentiality.

 במסמך ישנה רשימה של מסמכים שיפורסמו כגון דוחות שנתיים, פרוטוקולי ישיבות ההנהלה, תקציבים ועוד. יחד עם זאת מובהר שישנם מסמכים שלא יפורסמו (התכתבויות פנימיות, נושאים בחסיון משפטי, מידע עיסקי מסוג מסוים ועוד).

מסתבר שהנהלת האיגוד החליטה לפני כחודש שיפורסמו החלטותיה ובחודש הבא תתכנס ההנהלה בכדי לדון מה מתוך ההחלטות יפורסם. באופן אירוני ההחלטה לפרסם לא פורסמה. עוד מסתבר כי ישנם חילוקי דעות בקרב חברי ההנהלה בנושא הפרסומים כנראה עם רוב למתנגדים. שוקי פלג, החבר החדש בהנהלה, תומך באופן כללי בשקיפות רבה יותר כולל בנושא התקציב כפי שבא לידי ביטוי בדבריו בפורום מערכת הבחירות (שהגישה אליו חסומה משום מה – לאחר שבקשתי החסימה הוסרה):

במגבלות של הידיעה של הכנסות הצפויות וההוצאות הקבועות צריך לפרסם הערכה של התקציב לשנה הבאה. לפחות אילו פרויקטים מתוכננים, מה התקצוב של כל אחד מהם וסדר העדיפויות

בנושא זה לא הסגיר רימון שום פרט למעט העובדה שההוצאות המשפטיות בשנה הבאה תהיינה גבוהות. בין השאר בזכותו של חבר הכנסת דני דנון.

 מה עושים?

במידה ואתם רוצים להשפיע הייתי מציע לכם, לקראת ישיבת ההנהלה בחודש הבא, להודיע לחברי ההנהלה מה דעתכם בנושא. ניתן לעשות זאת במספר דרכים. בפורום החברים, בדואר אלקטרוני ואפילו בפקס (03-9700901).

למחפשי הבורקסים אומר רק שלמרות ויש במשרד מכונת אספרסו, תשכחו מכיבוד באיגוד:

כיבוד באיגוד

4 תגובות בנושא “על שקיפות באיגוד האינטרנט

  1. בתור מי שאמור היה להגיע ולא עשה זאת קבל התנצלות אך הודעתי על כך מראש, חוץ מזה שלא ידעתי שיש משתתפים אחרים. בכל מקרה אני חושב שהגישה הזו נכונה, יש לאיגוד מה להסתיר אך הוא נדרש לקבל אישור מהאסיפה הכללית על כל מה שהוא אינו רוצה לפרסם ולהביא נימוק לעניין, כך מקובל גם בעולם. דווקא לאחר שרואים את דרך פעולתו של האיגוד מתרשמים כי הוא עונה באופן מלא על כל פסיק שהחוק מחייב והדיון בעצם הוא על מה שמעבר לזה.

  2. פינגבאק: עוד על שקיפות באיגוד האינטרנט | אלעד בבלוגלי

  3. פינגבאק: שמות מתחם (דומיינים) בעברית | אלעד בבלוגלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *