אני לא מבין באינטרנט

בעקבות הבאלגן סביב חסימת היוזר של צביקה בשור בקפה דה-מרקר, כתב ארז וולף (שאותו אני ממש לא מכיר וזה מתקשר לנושא הפוסט) – ההדגשה שלי:

קריאות ה"לא מבינים באיטנרנט" נתנו לי תחושה שיש אנשים שמרגישים שהם כן מבינים באינטרנט ומחובתם לחנך מהי הדרך הנכונה לעשות אינטרנט.

"היי.. ככה לא עשינו את זה ב- תפוז/שוקס/נרג/בלוגלי/רשימות/הבלוגשליבWORDPRESS/נענע/…תנו לנו רגע ונראה לכם איך עושים אינטרנט"

בואו נבהיר דבר אחד, אני לא מבין באינטרנט. אין לי מושג מהו הדבר הבא, בקושי אני יודע מהו הדבר הקודם.

מי נמצע איתנו?

רוצים לדעת כמה גולשים נמצאים כרגע בבלוג שלכם? השרות של who's amung us מאפשר זאת.
amunglogo.gif

איך? ניגשים לאתר, מעתיקים את הקוד המוצג בדף הראשי, מדביקים במקום שמופיע בכל דף (לדוגמא בויד'גט מסוג טקסט בחלק מהתבניות) וזהו. מקבלים תמונה קטנה כזו:

website counter

התמונה מציגה את מספר הגולשים בבלוג כרגע (במקרה הזה היא מציגה את הצופים בפוסט הזה שכן הקוד מודבק בתוך הפוסט ולא במקום כללי). לחיצה על התמונה תעביר אתכם לדף המרכז את הדפים הנצפים לאחרונה בבלוג שלכם. ניתן גם לקבל את הדפים הנצפים ביותר. ישנה אפשרות לקבל תמונה קטנה יותר או ללא תמונה בכלל. השרות לא דורש רישום ומסירת פרטים אך זכרו כי עוקבים אחריכם! תנאי הפרטיות של האתר מציינים כי האתר שומר נתונים למשך שלושים דקות בלבד אך המדיניות עשויה להשתנות.

למה זה טוב? לא יודע.

וכן, אני יודע, כותבים נמצא 🙂

מיהו המורה מאיר ברנד ז”ל?

לפני כחודש פירסם עידו קינן פוסט שכותרתו "השמועות על מותי היו לחדר הנצחה" ובו הוא מציג את התמונה הבאה שצולמה על-ידי אהוד קינן בבית הספר אהל-שם ברמת-גן.

meir-brand-lab-photo-by-ehud-kenancc-by-nc.png

הרמיזה של עידו היא כמובן למאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, יבדל"א. באופן אישי אני לא כל-כך מבין את הבדיחה אבל אם מישהו רוצה לפרסם את זה שיבוסם לו.

דבר אחד לפחות הייתי מצפה שיופיע בפוסט: מיהו אותו מאיר ברנד ז"ל? מכיוון שעידו לא כתב על כך ניסיתי לברר בעצמי. חיפוש באינטרנט, כולל באתר בית הספר, לא העלה דבר. לבסוף פניתי במייל לבית הספר וחזרה אלי שולה בשי, רכזת האינטרנט. לאחר ברור קצר הסתבר כי:

מאיר ברנד ז"ל היה מורה לביולוגיה בביה"ס. הוא נפטר בשבה טובה. משפחתו תרמה סכום מסוים להקמת מעבדת המחשבים שצולמה בתמונה. כיום ניתנת על שמו מילגה לתלמיד המצטיין בלימודי הביולוגיה , בתום לימודיו ביב'.

זהו. עכשיו גם אתם יודעים.

(הביקור של אהוד קינן בבית הספר היה לטובת פרוייקט שגרירשת)

שמירת זכויות יוצרים – עדכון רשיונות קריאייטיב קומונס בישראל

נתי דוידי, מוביל פרוייקט קריאייטיב קומונס בישראל , שלח לי הודעה כי שודרגו רשיונות קריאייטיב קומונס.

cc.jpg

על פרויקט Creative Commons:
Creative Commons הינו ארגון עולמי ללא מטרות רווח, ששם לעצמו כמטרה את קידום היצירה וצמצום הצורך בפנייה למתווכים, לשם שימוש ביצירות המוגנות בזכויות יוצרים. הארגון יצר מודל חדש של רישיונות, המאזנים בין זכויות הקניין הרוחני המוענקות לכל יוצר לבין התרת שימוש חופשי מסוים ביצירה. לכל יוצר/ת הבוחר/ת להשתמש ברישיון, יש אפשרות לעצב רישיון פשוט, המתאים לו מתוך כמה חלופות, המאפשרות לו או לה להקדיש את יצירתו/ה לנחלת הכלל, או לשמור על חלק מהזכויות ביצירה, ולאפשר לציבור לעשות שימושים מסוימים ביצירה, כפי שהוגדרו על ידי נותן הרישיון. בתמצית, החזון הוא שבמקום "כל הזכויות שמורות", אפשר לפעול לפי העיקרון של "חלק מהזכויות שמורות", לטובת היוצרים, המשתמשים והציבור כולו. רישיונות Creative Commons כבר הותאמו לדיניהן של 34 מדינות. בישראל, פועל הפרויקט במסגרת המרכז למשפט וטכנולוגיה, בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה.

פרטים נוספים באתר הפרוייקט.

רק ישראלים – תנאי השימוש של תפוז תשלומים

לפני מספר ימים תפוז הודיעה כי תתחיל לשלם לבלוגרים עבור הצפיות בבלוגים שלהם. בתנאי השימוש של השרות, שחשופים רק למנויים של תפוז, מצאתי את השורה הבאה:

בחישוב מספר הביקורים ייספרו רק ביקורים אשר נעשו ממחשבים בעלי כתובת IP ישראלית.

מצאתי בתפוז את הבלוג הפופולרי של אמנון כרמל אשר מציג מפה של ClustrMaps אשר מראה מאיפה הגולשים שלו באים:

blogtapuzcoil-amnon-world1.jpg

תמונה מלאה

אני חושב שלא כדאי לו להתחיל עם זה בכלל אבל למה רק גולשים מישראל?

מי שצורך תוכן בעברית מחו"ל לא צריך טיסות לארץ? לא רוצה לשלוח פרחים לאמא שלו ביום ההולדת שלה? לא רוצה לראות סרטים של פליקס?

הצינור הטוב והנמוך

הצינור – רכילות, תמונות ושמועות בלתי מבוססות הוא אחד מהבלוגים כאן בבלוגלי. היום פורסם במוסף הארץ של סוף השבוע הטור ועדת המידרוג – מדריך שבועי לקורא הרב-תרבותי ותאמינו או לא, הצינור מופיע בצד הטוב אבל נמוך נמוך. בדיוק כמו שרכילות צריכה להיות מגניב

the_pipe.jpg

לתמונה המלאה

פרסומות תפוז בבלוגים מול גוגל אדסנס

היום פורסם בדה-מרקר וגם בגלובס כי תפוז תתחיל לשלם ממחר לבלוגרים שלה. בקצרה מדובר על תשלום של 8 שקלים עבור כל 1,000 צפיות בבלוג.

אפי הקודח כתב בנושא וטען כי מדובר בסכומים מגוחכים גם עבור בלוגרים בעלי תנועה גדולה בבלוג שלהם. אני נוטה להסכים איתו. הוא גם מציין ששירות כמו גוגל אדסנס מתגמל יותר. האומנם? לאחרונה כתבתי פוסט קצר על הרווחים של בלוגרים מהשרות אבל כעת יש צורך להשוות את הרווחים משתי התוכניות.

התוכנית החדשה של תפוז משלמת לפי צפיות (כאמור 8 שקלים עבור 1,000 צפיות). התוכנית של גוגל אדסנס משלמת לפי קליקים. על מנת להשוות על בסיס משותף ננסה להמיר את אדסנס לצפיות. קיים מונח שנקרא Click Through Rate – CTR הנמדד באחוזים ומשמעותו אחוז הקלקות על פרסומות מתוך הצפיות. לדוגמה, CTR של 5% נותן 50 הקלקות על כל 1,000 צפיות. עכשיו נשאלת השאלה כמה מרוויחים על כל הקלקה (CPC – cost per click). המספרים נעים בין 3 סנט לבין 50$ וגם יותר. לצורך הדוגמה נניח כי מקבלים את המינימום של 3 סנט. כלומר עם 50 הקלקות לכל 1,000 צפיות במחיר של 3 סנט לקליק, נקבל 1.5$=50*0.03 או 6.375 ש"ח. סכום זה נמוך משמונת השקלים של תפוז אך מה עם ה- CTR היה גבוה יותר ו/או ה- CPC היה גבוה יותר.

ניתן לחשב את השילוב של שני הפרמטרים האלו כך שיתקבל רווח של 8 שקלים לכל 1,000 צפיות. למעשה קיימות אינסוף אפשרויות לכך. בגרף הבא מוצג ה- CPC כפונקציה של ה- CTR בהנחה של 8 שקלים לכל 1,000 צפיות – הקו הכחול. ברור כי ככל שאחוז ההקלקות גבוה יותר ניתן להסתפק ברווח קטן יותר עבור כל הקלקה בכדי לזכות בשמונת השקלים.

8-1000.png

נסכם חלק זה בכך שנאמר כי במידה והתוכנית של גוגל אדסנס מציבה אותנו מעל הקו הכחול היא עדיפה על-פני התוכנית של תפוז. לעומת זאת, במידה והשילוב של ה- CTR וה- CPC מציב אותנו מתחת לקו, הרי שתפוז עדיפים.

אז איפה אנחנו נמצאים? כרגיל יש מחסור במידע. קיבלתי משני ידידים את הנתונים שלהם. בשני המקרים מדובר בבלוגים בעברית. אחד עצמאי והשני לא. להלן תצלום מסך של נתוני גוגל אדסנס של הבלוג הראשון עבור חודש דצמבר 2006:

g1.png

כפי שניתן לראות היו 501 הקלקות מתוך 4,964 צפיות (CTR=10.09%) אשר הניבו 70.74$. עם נחלק את ההכנסות במספר הקליקים נקבל CPC=0.1411$. עכשיו נחזור לגרף העליון ונציב את הנקודה הוורודה הימנית. הנקודה היא מעל הגרף כלומר גוגל אדסנס עדיפה. במקרה זה יתקבלו כ- 60 ש"ח עבור 1,000 צפיות.
בבלוג השני הנתונים שנתקבלו היו שונים אך התוצאה דומה. אחוז ההקלקות היה 1.21% אך הרווח עבור כל הקלקה היה גבוה יותר – 0.225$ – הנקודה הוורודה השמאלית. גם במקרה זה גוגל אדסנס עדיפה.

לסיכום: האם ניתן להכליל ולומר שגוגל אדסנס עדיפה על פני התוכנית החדשה של תפוז? לא. אין מספיק נתונים להראות זאת בצורה מובהקת אך בהחלט ניתן לחשוד שזה המצב. סך הכל תפוז היא עוד "יד" שצריכה להרוויח.

עידכון

קבלתי עוד שני צילומי מסך של נתונים. הראשון הוא של הנקודה השמאלית בגרף (הנתונים השתנו מעט מכיוון שעבר עוד יום):

g2.jpg

השני כולל נתונים של ארבעת הימים האחרונים בלבד:

g3.gif

בלוגים במערכת החינוך

אמנם עבר "קצת" זמן מאז שהשתחררתי ממערכת החינוך הממלכתית והבנות שלי עדיין לא היגיעו לגיל המתאים אבל מסתבר שמערכת החינוך קצת התקדמה.

זכור לי שבכיתה י' היינו צריכים להתנדב מספר שעות בשבוע. קראנו לזה "התנדבות חובה מרצון". אני התנדבתי במד"א אבל זה לא קשור לנושא. גם היום נדרשים התלמידים להתנדב בגוף מסויים אבל לפחות בית ספר אחד (שעדיין לא זיהיתי איזה) מבקש מתלמידיו המתנדבים לספר על חויותיהם ההתנדבותיות בבלוג.

כך יצא שאתמול נפתחו כמה עשרות בלוגים בבלוגלי של תלמידי כיתות ט' באותו בית ספר. כרגע רוב הבלוגים רקים אבל נראה שיש כוונה לכתוב בהם (שוב התנדבות חובה מרצון). אולי הכתיבה בבלוג תעזור לתלמידים בנושא ההתנדבות ואולי לא. בהחלט ייתכן שרוב התלמידים יזנחו את הבלוג שלהם ברגע שיגמר הפרוייקט. אבל כמו שאני המשכתי להתנדב עוד שנה או שנתיים אולי גם הם יתמידו בהתנדבות ואולי גם בכתיבה.

 בכל מקרה ברוכים הבאים בצל קורתנו בבלוגלי!

הנה מספר דוגמאות (נא לעודד את הנוער):

youngdoctors-t7

בלוגנעות פרלמנט יהודים ערבים

מועדון מטמטי אביב

כמה שאני זקן

Matt, אחד האבות של וורדפרס, ואולי האבא, חגג לפני שלושה ימים את יום הולדתו ה- 23.

Mena ו- Ben, מקימי חברת Six Apart, היו בני 23 כאשר התחילו את העסק שלהם. תוך חמש שנים הם כתבו והקימו את Moveable Type, VOX, Typepad ו- Livejournal. ה- Sunday Times כתב על בני הזוג המאושר. סיפור נחמד הוא ששם החברה, Six Apart, נובע מכך שהם נולדו בהפרש של שישה ימים זה מזו 🙂

כמה אני זקן!